Når endometriose påvirker dit arbejdsliv?
Du har som borger i Danmark ret til at få råd og vejledning, når du møder forskellige problemstillinger i dit arbejdsliv. Når du er endometriosepatient, er du ikke mindre vigtig end personer, som lider af en mere ”synlig” sygdom.
Det kan være, du har behov for sygedagpenge, fleksjob eller dagpenge, når du f.eks. er sygemeldt pga. smerter. Herunder kan du se, hvem du skal kontakte, når endometriose påvirker dit arbejdsliv:
- Er du medlem af en A-kasse eller fagforening? Prøv at rådføre dig her i første omgang.
- Er du ikke medlem af en A-kasse? Hos Jobcentret kan du bede om råd og vejledning i forbindelse med sygdom.
Som endometriose patient lever du med en kronisk sygdom. Det betyder, at du i perioder måske kan have flere smerter, være uarbejdsdygtig eller bare have brug for hjælp på anden vis. Derfor kan du herunder læse om dine muligheder for f.eks. en §56, fleksjob, førtidspension, handicaptillæg, henvisning til sygehus efter eget valg samt tilskud til p-piller og hormonspiral og uddannelse.
Det er vigtigt, at du tager kontakt til en rådgiver, når du påtænker et juridisk tiltag i din sag, da der kan være specifikke forhold i netop din sag, som betyder, at du skal vælge en anden juridisk retning i din sag, end de anbefalinger eller vejledninger der fremkommer på vores hjemmeside.
Endometriose Fællesskabet råder ikke over en juridisk selvstændig enhed. Derfor skal juridiske anbefalinger og vejledninger på vores hjemmeside læses som inspiration og skabe opmærksomhed på forhold, som kan være relevante for din problemstilling.
Sådan forbereder du dig til mødet med jobcentret
Det er en god idé at være konkret i forhold til at beskrive dine smerter og konsekvenserne af smerterne. Det kan være f.eks. søvnpåvirkning, antal sygedage, forbrug af smertestillende medicin samt forhindringer i forhold til at klare opgaver hjemme og på jobbet.
Husk også, at du altid kan tage en god ven eller veninde med, som kan fungere som bisidder til mødet. Det er en god idé, så der er en til at bakke dig op og huske det, som du kan glemme til et evt. møde.
Sådan foregår kommunikationen med Jobcentret
Herunder kan du se, hvad kommunikationen med Jobcentret altid indeholder:
- Ved alle henvendelser bliver du bedt om dit CPR-nr fremfor dit navn. Dette skyldes måden der arbejdes på i det offentlige.
- Der er notatpligt i Jobcentret. Det betyder, at dine samtaler med din sagsbehandler eller jobkonsulent bliver noteret i din sag.
- Alle regler og love er lavet for at beskytte og hjælpe dig – også selvom det ikke altid synes sådan.
- Du har altid ret til at skifte sagsbehandler eller jobkonsulent, hvis du ikke føler, at du bliver hørt.
Hvorfor tager det så lang tid at få afklaring?
Når du møder det offentlige, er der mange muligheder for at være tilknyttet Jobcentret. Der er forskellige lovgivninger, som vi ikke vil gennemgå. Uanset hvilken ”proces” du er i gang med, gælder ét næsten alle steder: Afklaring kan tage meget lang tid.
Grunden er, at lovgivningen siger, at alle muligheder skal være udtømte. Dette kan tage lang tid. Du kan også opleve at blive henvist til helbredsmæssige undersøgelser fra Jobcentret. I processen kan du dog altid være behjælpelig ved at spørge ind til:
- Hvad skal der nøjagtigt ske?
- Hvad er formålet med et evt. jobtræning/jobafklaringsforløb?
Dit liv er dit ansvar. Du kan altid spørge ind til, hvor langt du er i processen, og du kan bruge sagsbehandleren eller jobkonsulenten som en sparringspartner. Det er her, du kan få den nødvendige hjælp til at forstå din sag og få indsigt i den komplekse lovgivning.